Aanmelden
E-mail:

Wachtwoord:

Registreer
Wachtwoord vergeten?
Nieuwsbrief
Navigatie

Overgewicht


Algemeen

Ook gekend als: Obesitas

Wat is overgewicht?

Welke zijn de oorzaken?

Wanneer dient u een arts te raadplegen?

Wat kunt u er zelf aan doen?

                   Overgewicht        




Qu'est-ce la surgarche pondérale?

In de volksmond worden de termen overgewicht en obesitas door elkaar gebruikt. Toch hebben ze niet dezelfde betekenis. Overgewicht (BMI > 25kg/m²) betekent dat iemand meer weegt  dan gezond is voor zijn of haar lengte.  Het risico op gezondheidsproblemen is hoger dan bij iemand met een gezond gewicht. Obesitas (BMI >30kg/m²) is ernstig overgewicht en wordt beschouwd als een chronische ziekte die gepaard gaat met hoge gezondheidsrisico’s. 

Bereken uw overgewicht

Als u ouder bent dan 20 kan u  de berekening van de Quetelet Index gebruiken, ook wel Body Mass Index genoemd. Deze methode is een globale indicatie of u een gezond gewicht heeft. Deel uw lichaamsgewicht door uw lengte (meters) in het kwadraat. Stel u bent 1.80 m lang en weegt 75 kilo, dan berekent u als volgt:

BMI = Gewicht  / (lengte x lengte)

Voorbeeld: Stel u bent 1.80 m lang en weegt 75 kilo

BMI= 75 kg  / (1,8m  x  1,8m) = 23

Quetelet Index:

14 tot 17 = Ondergewicht: kans op lichamelijke klachten 
18 tot 24 = Gezond gewicht
25 tot 29 = Te zwaar
30 tot 45 = Ernstig overgewicht: levert risico's op voor je gezondheid   

Le nombre de personnes obèses a fortement augmenté durant les 20 dernières années. On parle même d'épidémie. Ongeveer de helft van de volwassenen in België heeft een BMI hoger dan 25 kg/m².  Binnen deze groep heeft veertien procent een BMI hoger dan 30 kg/m².  Ook kinderen en jongeren zijn te zwaar. Ongeveer 18 procent van de Belgen tussen twee en zeventien jaar heeft overgewicht. Onze ‘westerse’ levenswijze speelt hierin een belangrijke rol. Er is een overaanbod aan gesuikerde frisdranken, tussendoortjes en fastfood.

Overgewicht is een toenemend probleem, er is zelfs sprake van een epidemie. Ongeveer de helft van de volwassenen in België heeft een BMI hoger dan 25 kg/m².  Binnen deze groep heeft veertien procent een BMI hoger dan 30 kg/m².  Ook kinderen en jongeren zijn te zwaar. Ongeveer 18 procent van de Belgen tussen twee en zeventien jaar heeft overgewicht. Onze ‘westerse’ levenswijze speelt hierin een belangrijke rol. Er is een overaanbod aan gesuikerde frisdranken, tussendoortjes en fastfood. 

Om af te vallen is het noodzakelijk de eetgewoonten aan te passen en vooral voldoende te bewegen. Een simpele wet is: minder calorieën binnen krijgen dan het lichaam nodig heeft. Dus om het teveel aan vetweefsel te verminderen is het belangrijk om minder te eten. Door het lichaam alles te geven wat het nodig heeft, is afvallen langer vol te houden. Daarom is een gezond dieet dat een beperkte hoeveelheid calorieën levert een goede keus. 

Raadpleeg het dossier obesitas voor meer informatie over het bepalen van overgewicht, de oorzaken, de gezondheidsrisico’s en de mogelijke behandelingen.  

Jojo-effect

Als eenmaal het streefgewicht is bereikt, dan blijft het de kunst om op gewicht te blijven. Een bekend probleem na het afvallen is dat de kilo’s er weer snel bijkomen zodra het oude eetpatroon wordt opgepakt (jojo-effect). Dit kan worden voorkomen door anders te blijven eten en te bewegen. Bij beweging maakt vet plaats voor spieren en spierweefsel verbruikt meer energie dan vetweefsel. Zo blijft het lichaam meer energie gebruiken. 

 

 


Welke zijn de oorzaken?

Overgewicht ontstaat doordat er lange tijd meer energie wordt opgenomen dan er verbruikt wordt. Het lichaam heeft energie nodig om goed te kunnen functioneren. Als we precies eten wat ons lichaam nodig heeft, blijft ons gewicht stabiel. Eten we meer dan we nodig hebben, of bewegen we te weinig, dan komt er een onevenwicht. Het teveel aan energie wordt opgeslagen onder de vorm van vetweefsel.
Maar overgewicht is niet alleen het gevolg van een overdreven voedingsinname. Vaak gaat het om een combinatie van vele factoren:

  • overmatige voeding;
  • te weinig beweging;
  • erfelijkheid;
  • schildklierproblemen;
  • bepaald medicatie;
  • omgeving (overaanbod fastfood, snoepgoed,…), enz... .
 


Wanneer dient u een arts te raadplegen?

Wanneer u overgewicht heeft en zeer drastisch wenst te vermageren, spreekt u hier best even over met uw arts. De arts zal de mogelijke behandelingen met u bespreken.
Indien nodig kan uw arts ook een chirurgische ingreep aanraden. Maar dit is doorgaans enkel noodzakelijk bij patiënten bij wie het overgewicht levensbedreigend is (BMI ≥ 35 kg/m²).

 


Wat kunt u er zelf aan doen?

In de eerste plaats moet u zelf willen vermageren en er volledig achter staan. Te snel ineens willen vermageren heeft weinig zin; dit houdt u doorgaans niet lang vol. Streef naar 10% gewichtsreductie op 6 à 12 maanden tijd. Op die manier is het vol te houden en gaat gezond eten ook normaal lijken op termijn. Volgende tips kunnen u zeker al vooruit helpen:

  • Neem 3 hoofdmaaltijden per dag en eventueel 1 tot 2 tussendoortjes.
  • Neemt u een tussendoortje, kies dan voor fruit, magere melkproducten, rijstwafels of droge koekjes.
  • Sla zeker het ontbijt niet over. U hebt per slot de gehele nacht niets gegeten en uw lichaam heeft nood aan energie. Vermijd hierbij zoetigheden als choco- of speculaaspasta. Kies eerder voor yoghurt, vezelrijke muesli of fruit.
  • Vermijd vetrijke maaltijden. Stoom liever uw eten in plaats van het te bakken. Kies voor magere ingrediënten (afgeroomde melk, magere kaassoorten, minarines). Maar zorg wel dat u nog iets van vet opneemt; bij voorkeur onverzadigd (plantaardig) vet.
  • Neem tijd voor uw maaltijd. Kauw voldoende. Hierdoor geraakt u beter verzadigd, gedurende langere tijd.
  • Eet veel groenten, fruit, aardappelen en volle graanproducten;
  • Drink voldoende: dagelijks een tweetal liter water is noodzakelijk. Koffie, thee en light-frisdranken kunnen voor afwisseling zorgen, op voorwaarde dat u er geen suiker aan toevoegt.
  • Beperk uw vleesinname. Porties van 150 g per dag volstaan.
  • Beperk uw alcoholgebruik tot maximum 1 à 2 glazen per dag. Denk eraan dat alcohol veel calorieën bevat!
  • Doe u boodschappen na de maaltijd, maak een boodschappenlijstje en houd u daar ook aan!
  • Last but not least: beweeg voldoende om vet te verbranden. 1 uur per dag fietsen, wandelen of zwemmen is beter dan verdoorgedreven powertraining voor uw conditie.
 
 Vraag steeds het advies van uw arts en/of apotheker!

Aanverwante ziektebeelden: Gezond vermageren